BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Bismilah..

Al - Quran Online dan Tafsiran

Listen to Quran

Wednesday, January 27, 2010

Cerpen : Derita Bahgia


“Sal...Sal!!”...jerit Mak Mah kepada anak gadis nya yang sedang khusyuk menoreh.
 “Lekas habiskan kerja kamu itu, Mari balik, dah dekat pukul 7 nie, nanti kamu terlambat ke sekolah nanti” Mak Mah memanggil anak perempuan sulungnya yang dari tadi tidak menyahut panggilnya.
Se awal 3 pagi Mak Mah dan Salmah terpaksa bersengkang mata untuk mencari sesuap nasi sekeluarga kerna dek kesempitan hidup mereka sekeluarga. Ketika itu, Salmah masih berusia 10 tahun, terlalu kecil untuk mengerti tentang apa erti kemiskinan. Bagi Salmah, segala suruhan ibu nya adalah satu perkara wajib yang patut dia laksanakan. Begitu mulianya hati seorang anak yang masih mentah untuk membuat kerja-kerja seberat itu.
“Sikit lagi mak...tunggu” sahut Salmah dan tergesa-gesa meyudahkan torehanya pada pokok terakhir.
“Mane ayah kamu, Sal...dari tadi mak tak Nampak pun?” Mak Mah mencari-cari kelibat suaminya, yang juga bersama-sama mereka menoreh di kebun Tuan Samad, Orang kaya yang terkenal di kampong mereka.Isteri Tuan Samad, Mak timah seorang juga orang yang baik dan selalu menolong keluarga salmah di timpa kesusahan.
“Ayah Tadi ckp dia balik, sakit perut katenya...” sahut Salmah lagi.
‘”ooo...Mari la kite balik, nanti kamu terlambat ke sekolah” sambung mak mah.
“Baik la mak, jom balik” sapa Salmah dengan sopan.
Salmah adalah anak sulung perempuan, dia memiliki seorang abang dan dua orang anak perempuan, salmi dan salwa. Salmah merupakan anak kesayangan Mak Mah dan pak bakar. Kadang kala, dia menolong Mak Mah membuat sarapan sebelum pergi menoreh. Ubi rebus dan sambal belacan adalah menu yang paling kerap di hidang sebagai pengalas perut mereka sekeluarga. Pada mereka, sarapan itu adalah paling enak dan mereka bersyukur.
Anak sulung Mak Mah dan Pak Bakar iaitu Salman telah berkahwin dengan gadis pilihan hatinya iaitu jiran kampong mereka. Sebelum ini Salman seorang anak yang patuh dan tidak menderhaka pada orang tuanya. Setelah berkahwin dengan isterinya, Maimunah, perangainya sedikit demi sedikit berubah kerna asyik mengikut kata isterinya. Oleh kerna Salman menumpang di rumah isterinya dan boleh juga di katakan menumpang kesenangan si isteri menyebabkan Salman tidak boleh membantah kehendak dan suruhan isterinya. Isterinya adalah anak angkat kepada Tuan Haji Saad dan Hajah Zainab telah mengambil Maimunah sebagai anak angkat mereka kerna mereka tidak mempunyai anak. Kesenangan yang melimpah ruah yang diberikan kepada Maimunah sedikit sebanyak membutakan hati Maimunah dan menjadi tamak haloba. Disebabkan itu, Maimunah sentiasa mengherdik suaminya sendiri dan mengugut meminta cerai jika suami nya meminta izin ingin melawat keluarganya.
Begitu buruk perangai Maimunah itu. Tetapi kerna cinta dan sayang Salman yang membuta tuli, Salman menuruti kehendak isterinya tanpa banyak soal. Keburukan perangai Maimunah yang tamak haloba juga, menyebabkan dia sanggup meracuni ibu dan ayah angkatnya.  Kelicikkan strategi kotor Maimunah meracuni ibu dan ayah angkatnya menyebabkan kesan kematian ibu dan ayah angkatnya tidak di ketahui orang kampong. Dia pandai menyimpan perangai buruknya dari diketahui umum termasuk la suaminya sendiri.
Salman pula seperti lembu di cucuk hidung sentiasa menyebelahi isterinya walaupun kadang kala tindakkan isterinya sangat keterlaluan. Hinggakan pada suatu ketika, adiknya Salmah terpaksa ke rumah Salman untuk meminjam beras, Maimunah mengherdik adiknya, Salmah dengan kata-kata keji sebelum memberikan beberapa cupak beras kepada Salmah. Salmah menerima dengan hati yang hiba dan terpaksa menahan kejian saudara iparnya itu. Salmah terpaksa meminta pertolongan Salman dan isteri kerna kadang kala jikalau musim tengkujuh melanda, tiada sumber kewangan untuk mencari rezeki. Salmah terpaksa pekakkan telinga menerima hinaan kakak iparnya demi sesuap nasi. Salman hanya mendiamkan diri, tidak dapat berbuat apa-apa kerna Salman juga menumpang kesenangan Maimunah dan Salman terlalu sayangkan isterinya itu.
“Engkau nie tak tahu malu betul! Asyik nak mintak sedekah jek kat aku…engkau ingat aku nie rumah kebajian ke?”Herdik Maimunah.
“Akak...Sal minta maaf kerna menyusahkan akak…Sal terpaksa meminta simpati akak…Abang...Semenjak dua ini cuaca hujan jek...” hiba Salmah meninta simpati pada abang dan kakak iparnya.
“Ambik nie...” Maimunah mencampakkan uncang ber isi beras ke tanah. Sambil menangis, Salmah mengutip butir-butir beras yang bertaburan di tanah.
“…ingat senang-senang aku nak bagi, rasa kan kalau nak makan percuma… kutip la hahahahha” gelak Maimunah dengan kepuasan menghina adik iparnya.
Salman menghampiri adik perempuan yang disayanginya dengan rasa hiba di atas perbuatan isterinya dan cuba ingin menolong adiknya mengutip beras yang bertaburan di tanah.
“Sabarlah Salmah...Maafkan abang...Abang tidak terdaya untuk menghalang perbuatan akak ipar Sal… ber….”belum sempat Salman menghabiskan ayat, suara Maimunah menyebabkan salman tersentak.
“Sudah, abang...tak perlu tolong adik abang tue.tahu nak minta makan percuma jek...Ingat kite nie mengecap duit ke?”Herdik Maimunah lagi.
“Abang!!…..Sudah...Mari kita masuk…” Maimunah berlalu sambil menjeling hina pada Salmah.
Salman hanya mampu melihat adiknya di hina dan menurut kemahuan Maimunah tanpa banyak soal. Hati kecil Salmah betul-betul kecewa dengan sikap abang sulungnya itu, kenapa begitu dayus dan menurut kehendak isterinya. Kemana pergi nya ilmu ugama yang telah diajar orang ayah?
Salmah berlari anak sambil menangis menuju ke rumahnya.
“Sal...dapat kamu minta beras dari along?” soal Mak Mahdengan nada sayu.
“Dapat, Mak...Tapi….” Salmah tidak sampai hati nak memberitahu pada ibunya betapa dia di hina oleh kakak iparnya. Dia pendamkan di dalam hati sahaja.
“Tapi apa Sal?” soal Mak Mahlagi pada anak perempuannya itu.
“Tak de apa-apa la mak... tapi Sal terjatuh masa sal nak balik tadi, beras habis jatuh…” salmah terpaksa menipu kerna tidak mahu ibunya susah hati dan mengetahui perihal menantunya itu.
“Lain kali hati-hati...dah pergi masak beras tue...adik-adik kamu dah lapar…lauk mak dah masak” balas lembut Mak Mah.
“Baik la mak” akur salmah.
Selama ini, Mak Mah dan Pak Bakar tidak mengetahui perangai Maimunah  kerna setiap kali Mak Mah atau Pak Bakar ingin ke tempat anak sulungnya meminta tolong, Salmah menawarkan diri untuk ke sana dan tidak membenarkan ayah dan ibunya berjumpa kakak iparnya.
Kadang kala Mak Mah dan Pak Bakar berasa hairan juga tentang anak sulungnya Salman. Semenjak dia berkahwin dengan Maimunah, tidak pernah sekali pun Salman membawa balik isterinya ke rumah usang ini dan asyik memberi alasan Maimunah sebuk dengan urusan keluarganya. Hairan, kerna sudah 5 tahun mereka berkahwin, mereka tidak lagi dikurniakan seorang anak. Apalah yang disebukkan sangat. Tetapi Mak Mah dan Pak Bakar tidak mengambil kisah sangat kerna mungkin benar-benar menantunya itu sebuk pada fikirannya.
“Salmi….Salwa….masuk…dah magrib nie” jerit Mak Mah pada 2 orang anak perempuannya yang sedang asyik bermain.Salmi dan Salwa adalah anak kembar Mak Mah dan Pak Bakar.Mereka masih berumur 6 tahun. Masih tidak mengerti kesusahan.
Mah Mah meniti tangga rumah usang yang didirikan oleh Pak Bakar sedekad lalu dan masih kukuh kerna menggunakan kayu cengal yang di carinya sendiri didalam hutan ketika Pak bakar masih muda.
Walaupun kehidupan mereka dihimpit kemiskinan, kadang kala terpaksa berhutang, tetapi mereka bahgia sekeluarga. Begitu la rutin harian mereka untuk menjalani kehidupan. Pak Bakar terkenal dalam kampong sebagai seorang yang alim dan pandai tentang ugama selalu menasihati anak-anak nya Akan keEsaan Allah serta mematuhi perintahNya dan menjauhi laranganNya. Alhamdulilah, kesemua anak-anak Pak Bakar mematuhi segala nasihat yang diberikan dengan taat.
Pak Bakar adalah suami yang bertanggungjawab, selain dia menoreh di kebun Tuan Samad, pada petang harinya, Pak Bakar menghabiskan masa nya di sawah padi, juga mengambil upah menanam padi dan membanting padi. Kehidupan mereka boleh di ibaratkan kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.
 “Mah..Mah masak apa tue?” soal lembut Pak Bakar pada isterinya, Mak Mah.
“Masak lemak nangka muda, abang. Makanan kegemaran abang, nie” jawab Mak Mah lagi.
“Wah, sedap itu. Tak la Abang kempunan mata celik nanti kalau Abang mati”seloroh Pak Bakar.
“Abang…ape abang cakap nie, Mah tak suka dengar la...” sedih Mak Mah mendengar kata-kata suami yang disayangi nya itu walaupun Pak Bakarmenganggap sebagai satu gurauan.
Mak Mah dan Pak Bakar tidak menyedari perbualannya didengari oleh anak perempuan sulung kesayangan nya, Salmah. Terdetik sayu hati kecil salmah setelah mendengar seloroh ayahnya. Perasaan Salmah tiba-tiba berubah, macam-macam di fikirnya. Kematangan fikiran Salmah kadang kala menyebabkan Salmah terlalu memikirkan perkara yang lebih dari jangkauan kanak-kanak seusia dengan nya. 
Semenjak dua kini, kelihatan Pak Bakar semakin kerap berjaga malam bersolat tahajud, hajat dan kekadang Salmah terjaga mendengar ayahnya teresak-esak menangis ketika solat. Terdetik hati kecil Salmah, mengapa begitu pelik ayahnya itu.
“Mak...mak perasan tak ayah semenjak dua ini?” soal Salmah kepada mak mah.
“Kenapa sal?” jawab Mak Mah berasa pelik dengan soalan anak perempuan nya itu.
“Ayah semenjak dua ini kerap berjaga malam...kekadang Sal Nampak ayah menangis la mak..Sal betul-betul pelik” Sal meluahkan apa yang terbuku di hati nya dan betul-betul ingin kepastian sama ada ibu nya boleh mengungkai persoalan yang bermain dalam fikirannya.
“Betul juga itu...Mak juga perasan,tapi beribadah kan elok..Ayah kan ada ajar Sal, Kita sebagai orang islam, ibadah itu kena la kita lakukan walaupun pada ketika senang juga susah sebagai bekalan akhirat, betul tak Sal?” huraian Mak Mahkepada anak perempuannya itu.
“Betul la, Sal pernah dengar ayah ada nasihat pada Sal, mak…”Salmah mengiakan huraian ibu nya.
“Sal pun nak beribadah macam ayah juga la mak, Ayah kata, dunia ini hanyalah sementara, akhirat kekal abadi dan Sal ingat lagi, ayah pernah berpesan, selagi kita hidup di dalam dunia ini, kita kena beribadah kerna soal rezeki, ajal maut tuhan tentukan dan kita kena la menunjukkan sifat bersyukur dengan melakukan ibadat yang wajib dan sunat. Sal ingat tue mak”petah Salmah bercerita tentang ilmu yang didapati dari ayah yang dikasihinya.
Mak Mah begitu terharu dengan kepetahan anak perempuannya bercerita tentang soal akhirat. Mak Mah bersyukur pada Allah, walaupun mereka hidup dalam kemiskinan, tetapi suaminya Berjaya mendidik anak-anak mereka menjadi anak-anak patuh pada ajaran ugama.Alhamdulilah.
Pada petang jumaat selepas solat jumaat, Pak Bakar tergesa-gesa bersiap-siap untuk ke sawah untuk menanam padi. Bulan ini telah bermulanya musim menanam benih padi. Jadi, berkemungkinan rezeki keluarganya akan bertambah.
“Mah…dah pukul 2 petang nie, abang nak ke sawah nie” kabar Pak Bakar kepada isterinya.
“Abang... cuaca nampak mendung jek nie, cam nak hujan jek petang nie? Tak payahla ke sawah. Bahaya la abg” nasihat Mak Mah kepada suaminya kerna memandangkan cuaca kelihatan mendung tetapi masih awan berkepul-kepul biru dan berarak.
“Tak hujau la mah, awan tue berarak jek, ujan tempat lain tue. Jangan la risau sangat .Kalau abang tak ke sawah, kat mane lagi kite nak cari rezeki. Ini la punca rezeki kite selain dari menoreh…” pujuk Pak Bakar pada isterinya yang terlalu risau sangat tentang keselamatannya.
“Sayang juga isteri aku pada aku” bisik hati Pak Bakar sambil tersenyum.
“Abang...nie bekal abang .Hati-Hati yer abg” nasihat Mak Mah pada suami nya. Nampak raut muka Mak Mah begitu risau dan tidak sedap hati.
“Jangan risau la Mah, abang takde ape ape…doakan abang selamat. Jaga anak kite elok-elok yer…abg pergi dulu” balas Pak bakar sambil mengambil bekalan yang dibekalkan oleh isteri tercinta.
Mak Mah sempat mengucup tangan suami nya, begitu la setiap hari sebelum suami nya ke sawah. Tapi hati Mak Mah betul-betul tidak tenteram dan gelisah pada hari ini tidak pada hari sebelumnya. Tapi Mak Mah menyedapkan hatinya bahwa tiada apa-apa yang berlaku.
Pak Bakar sekadar tersenyum dan mengambil bekalan yang diberikan oleh isterinya di letakkan bakul yang di ikat di bahagian belakang basikal tua yang usang. Basikal tua itu la selalu di tunggang oleh Pak Bakar ke hulu ke hiri mencari rezeki, ke masjid dan juga ke kedai. Basikal tua yang banyak berjasa pada keluarga Salmah seisi keluarga.
Petang itu, Pak Bakar seperti biasa mengayuh basikal menuju ke sawah tempat rezeki ke dua keluarganya setelah menoreh getah. Cuaca semakin mendung, awan berarak semakin padat dan bercantum satu sama lain, tetapi Pak Bakar tidak mempedulikannya.
Setelah beberapa jam berlalu,
“Alhamdulilah…sempat aku habiskan semaian ini, nasib baik tak hujan lagi…” bisik hati kecil Pak Bakar tersenyum. Hari semakin petang, cuaca baru menampakkan taringnya. Hujan renyai mula membasahi kawasan sawah padi.
“Ah…baru nak mula hujau, baik aku cepat-cepat balik.” Bisik hati Pak Bakar lagi.
Di rumah, Mak Mah mulai menampakkan kerisauan.
“Ya Allah, selamatkan Suami ku” doa Mak Mah. Hatinya betul-betul rasa tidak sedap.
Tranggggggg….bunyi kuat kedengaran di dapur rumahnya.
“Sal..!!!...kenapa tue??” jerit Mak Mah yang merasakan Salmah ada di dapur.
“Lauk atas para terjatuh, mak. Kena tiup angin kencang….” Sayup-sayup suara salmah kedengaran.
“Tutup tingkap dapur Tue sal…adik-adik mane??” soal Mak Mah.
“Adik-adik ada dalam bilik…tidur...Sal dah tutup tingkap mak…dan sal dah bersihkan sayur yang jatuh…” balas Salmah sambil menuju di serambi tempat ibunya berada. Salmah memerhatikan kegelisahan ibunya. Dia tahu ibunya Susah hati kerna sudah pukul 6 petang, ayahnya belum lagi kelihatan.
“Mak Mah! Mak Mahhhh!!!”  Kedengaran jeritan memanggil Nama Mak Mak, sayup –sayup kelihatan Bidin, anak tok imam berlari dalam keadaan basah kuyup sambil tercunggap-cunggap menuju ke arah Mak Mah di anjung hadapan.
“Mak Mah…Mak Mah….Pak Bakar…Pak, Baaaaakaaarrr….” Tersekat-sekat bidin ingin menyampaikan sesuatu yang betul-betul membuatkan hati Mak Mah tidak karuan.
“Kenape bidin?? Kenape dengan Pak Bakar??” hati Mak Mah mula dapat menghidu dia akan menerima berita buruk suaminya. Air matanya mulai mengalir...Dengan tersekat-sekat dia bertanyakan berulang kali sambil mengoncang-goncangkan bahu bidin.
“Mak Mah…Pak bakar dah tak de...dia dah takde …Dia kena sambar petir di sawah…..” sayu bidin menyampaikan kabar itu pada Mak Mah….
“Ya Allah….Abang……….” Mak Mah rebah secara tiba-tiba.
“Makkkkkkkkkkkkkkkk!!!!!!” jerit salmah sambil menangis.
Salmi dan Salwa meluru ke arah ibunya yang rebah tiba-tiba tidak sedarkan diri. Mengoncang-goncangkan bahu ibunya yang tidak sedarkan diri.
“Mak! Mak!!! bangun...Bangun Mak!  Akakkk…nape ngan mak …akak…nape ngan makk” jerit salmi dan salwa sambil menangis.
Salmah buntu, fikiran nya berkecamuk.
“Sal, papah Mak engkau ke dalam dulu…Biarkan dia sedar dan tenang dulu...engkau sabar yer Sal…” nasihat Bidin yang betul-betul simpati di atas Salmah, seusia muda begitu menghadapi kehilangan terbesar dalam hidupnya.

“Abang Bidin, Abang Sal dah tahu ke?” soal Salmah.
“Abang rasa abang Sal dah tahu, kot” jawab Bidin.
**
 Di rumah Salman, salman telah mendapat berita ayahnya telah pergi, dia tergesa-gesa untuk pulang,
“Ahh...Nak kemane tue…” herdik maimunah
“Abang nak ke rumah keluarga abang…abang dapat berita ayah abang meninggal...Kena sambar petir” ujur Salman.
“Ahh...Bagus la tue...mati...dari hidup menyusahkan orang...” gelak Maimunah.
“Sampai hati Mai cakap camgitu pada keluarga abang…ini betul-betul keterlaluan…” kemarahan tiba-tiba memuncak di hati Salman, entah kenapa tiba-tiba kekuatan muncul dari dirinya yang selama ini berpendam dan bersabar.
Maimunah betul-betul keterlaluan, dia meluru ke arah suaminya dan ingin menampar muka suaminya yang selama ini tidak sedikit dia hormat sambil berkata
“Selama ini aku bagi engkau makan…engkau dah berani melawan cakap aku yer??” terbeliak mata maimunah sambil mengangkat tangan ingin memukul kepala suami nya sendiri yang sah, tiba-tiba petir bagaikan hali lintar menyambar tangan maimunah sebelum hinggap ke muka salman serta tiba-tiba tanah yang di pijak oleh Maimunah merekah lalu membenamkan kedua- dua kaki Maimunah. Maimunah menjerit kesakitan dan juga tangannya melecur akibat di sambar petir.
“Abanggg….Abanggg Ampunkan Mai Abang…sakittt…arggghhhh…sakit abang…ampunkan Mai, abanggg…” rintih Maimunah pada Salman. Salman betul-betul terpaku dan betul-betul tidak sampai hati melihat isterinya sedikit demi sedikit di telan bumi. Kelihatan darah memancut-mancut dek himpitan daging dan tulang maimunah di selut oleh tanah yang tiba-tiba menarik maimunah ke dalam.
Salman tidak sedar, bahwa selama ini dia telah di perbodohkan oleh Maimunah dengan makanan kotor telah diberikan pada Salman. Di sebabkan itu, Salman seperti orang bodoh menurut kehendaknya. Kelihatan rintihan Maimunah di atas kesilapannya terhadap suami dan dosa-dosa yang dilakukan tidak lagi dapat di maafi oleh Allah, raungan dan jeritan maimunah meminta maaf tidak dihindarkan oleh tanah yang menjerut dia sehingga menenggelamkan hampir keseluruh anggota badan Maimunah.
Dengan rasa simpati terhadap isterinya yang di kasihi, Salman menadah tangan meminta keampunan dari Allah di atas kesilapan dan dosa-dosa isterinya yang lalu.
“Ya Allah, ampunila hamba mu yang berdosa ini Ya Allah” Salman mampu mengangkat dan menadah tangan memohon semoga Allah mengampuni dosa-dosa isterinya sehinggakan begitu azab isterinya terima pembalasan di dunia apatah lagi di depan matanya sendiri. Setelah jasad Maimunah lenyap dari pandangannya, seolah-olah salman bertemu dengan dirinya sebenar dan bergagas meninggalkan rumah isterinya menuju ke rumah keluarganya.
Sementara di rumah keluarga salman,
Salmah memegang ibunya yang begitu lemah setelah menerima berita kematian suaminya tidak dapat menahan kesedihan dan begitu sangat lemah.
“Sal...Saaall…janji dengan mak...kalau mak tiiiiaaadaa…nanti, janji dengan mak...jagala adik-adik kamu…pergi minta pertolongan dengan abang ka…..mu…mu…”suara  Mak mah tersekat-sekat lalu terkaku tiba-tiba.
“Tidakkk tidakkk...Mak…jangan tinggalkan Sal..Mak…Jangan tinggalkan Sal, Mak….Ayah dah tinggalkan Sal...Mak pun nak tinggalkan Sal…tidakkkkkkk…Di mana Sal nak mengadu mak…Di mana Sal dan adik – adik nak mengadu Mak..” salmah meraung tidak sedarkan diri. Mak Mah dah terbujur terkaku di pangkuannya.
Bidin betul-betul terkejut. Inalilah….. Kedua-duanya pergi buat selamanya…
Terdengar sayup-sayup jeritan...”Makkkkk….makkk...maafkan Salman makkk….maafkan salmannnnn…..” suara salman garau kedengaran berlari-lari tidak tentu hala sehinggakan terjatuh-jatuh meluru ke arah Mak Mah….
Suasana ketika itu betul-betul tragis….ketika itu juga, jenazah Pak Bakar mula kelihatan bersama-sama orang kampong...ketika itu juga, orang kampong betul-betul terkejut kerna Mak mah juga telah pergi serentak dengan pak bakar.
Salman berserta adik-adiknya berpelukkan samping menangis.
“Dik…maafkan abang…maafkan abang…abang bersumpah pada diri abang…abang tidakkan abaikan adik-adik abang hingga akhir hayat abang”sumpah Salman pada adiknya kerna dialah satu-satunya tempat adik-adiknya bergantung. Mereka saling berpelukkan di antara satu sama lain.

Hak cipta terpelihara.mencari sinar 2010

0 comments: